טוטם – שטף עבודת התאורה

שטף עבודת תאורה

מאת תורגם באופן חופשי ממאמר מאת: JEREMY BIRN 16/2/2010

 

מומלץ לכוון את מסך המחשב כדי שיתמוך בקשת כמה שיותר רחבה של צבעים.
יש כל מיני שיטות לעשות כן ויש תוכנות שבאות עם פונקציות מיוחדות לשם כך.
שיטה פרימיטיבית אך יעילה היא ליצור הדמית נסיון במדפסת או בפלוטר עמו עובדים לקרב אותו למסך המחשב ולכוון את האחרון בהתאם.
בדיקת תאורות

בידוד תאורה
טכניקת בידוד התאורה מומלצת לשימוש כשיש כמה תאורות בסצנה וצורך לדעת איזה תאורה משפיעה על מה והיכן יש בעיתיות. לשם כך יש לכבות את כל האורות וכל פעם להדליק רק אור אחד בלבד ולראות איך מושפעת הסצינה ממנו.

צבעים מוטעים
טכניקת הצבעים המוטעים מאפשרת הבחנה נוספת בין התאורות בסצינה ומידת השפעתם. בטכניקה זו כל תאורה מקבלת צבע לא אמיתי חזק ושונה וכך ניתן לדעת איך בדיוק משפיעות התאורות השונות על אותם אובייקטים.

Flip-book
כמו כן, מומלץ להשתמש באופציות אנימציה או flip-book כדי לעבור במהירות בין אופציות תאורה שונות. כשהשינויים בתאורה נראים באותו חלון ניתנת ההזדמנות לבחון את השפעת התאורות על הסצנה באופן ברור. חשוב שהפרמטר היחיד שישתנה בסצנה יהיה התאורה.

יתרונות תוכנות צביעה
מומלץ להשתמש בתוכנת צביעה על מנת למזג בין רינדורים שונים של הסצנה כחלק מתהליך העבודה. דרך זו יכולה להיות הרבה יותר מהירה בהשוואה לרינדורים חדשים כל פעם.
טכניקה חזקה היא לרנדר את התאורות בסצנה בנפרד, להביא את כל הרינדורים לתוכנת צביעה, כל אחד בשכבה משלו ואז למזג את השכבות בכל מיני אופנים.
כדי לחבר את השכבות ביחד ניתן להשתמש בתצורת additive בין השכבות .
משמעות ה additive היא שערכי הצבעים מתמונה אחת מתווספים לערכי התמונה האחרת כך שהסכום הינו תוצאה בהירה יותר הכוללת את התאורות של שני הרינדורים. אין צורך בערוצי alpha או masks מכיוון שהאיזורים השחורים לא מוסיפים כלום לבהירות ולכן לא משפיעים על התוצאות. רק האיזורים בהם אור מאיר על אובייקט יושפעו. ניתן להשתמש בתצורת blend שנקראת גם screen. תצורת screen דומה ל תצורת additive אך יש לה את היתרון של אי קיזוז גוונים שהגיעו מהר ללבן. למרות זאת תצורת additive הינה הצגה מוקדמת יותר מדויקת של איך תשולבנה התאורות בתלת מימד.

תאורות בתהליך הפקה
גיאומטריה
לגיאומטריה של האוביקטים קשר הדוק לתאורה. לעיתים תכופות האיזורים הקריטיים של תאורת המודלים הם מסביב לפינות ולקצוות.פינות מעוגלות ולא חדות תבהקנה ותתרומנה משמעותית לתלת מימדיות של האובייקט ברינדור. מומלץ, אם כן להימנע כמה שיותר מחיבורים חדים בין משטחים ישרים ולהקציע ולשפע זוויות כמה שיותר (bevel).

גוונים וצללים
במקרים מסויימים בדיקות רינדור ללא טקסטורות מסייעות להבנת התאורות והצלים בסצנה. אובייקט שנמצא בסביבה שחורה ויקבל חומריות רפלקטיבית אזי הוא יראה כהה יותר. אותו הדבר לגבי אובייקט עם חומריות שקופה.
ישנן כמה דרכים לשפר הופעות של משטחים רפלקטיבים או שקופים. בשאובייקט מוקף באובייקטים אחרים או בסביבה שמיועדת להיות מוחזרת, הוא יופיע בהיר ומשכנע יותר. הגברת ערכי ה specular highlights לערכים גבוהים בהרבה מהנורמל יכולה להוסיף זיקי אור למשטח אפילו אם הוא כבר שקוף או רפלקטיבי. מעט מאד אובייקטים יכולים להיות שקופים או רפלקטיבים בצורה מושלמת כמו במחשב. לעיתים, הפחתת תכונות אלו היא הפתרון הטוב ביותר. מומלץ לאובייקטים עם תכונות כאלה לקבל קצת bump , לכלוך ושריטות.