לראשונה בארץ דרגנועים ומדרגות ינגישו את הרכבת הקלה לתושבי ירושלים

הדמיה ממוחשבת של מעלית רוכנת
המהפכה התחבורתית

ירושלים מציגה מהפכת תחבורה וקידמה לישראל, כשהיא קובעת לראשונה תוכנית ענק המנגישה את הרכבת הקלה לנוסעים. איך עושים את זה?

(לצפיה בסרטון ההדמיה, לחצו כאן)

פרויקט הרכבת הקלה בירושלים מביא אתו בשורה ענקית ומצעיד את ישראל לקדמת התחבורה העולמית, תוך התבססות על מודל אירופאי להנגשת תחנות הרכבת לנוסעים. כחלק מגיבוש התוכנית שוגרה משלחת למידה לעיר בילבאו שבספרד, שם נבחנו הפתרונות האירופאים ליצירת חיבורים והנגשה. בסיום התהליך וביצוע ההתאמות לטופוגרפיה המורכבת של ירושלים, הוצגה התוכנית המהפכנית לעיר הבירה.

הדמיה ממוחשבת של דרגנוע בירושלים
יוצרים מציאות תחבורתית חדשה

כך יוצרים תחבורה מתקדמת

פרויקט המצרניים להנגשת קווי הרכבת הקלה לנוסעים, הופקד בידי צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים של עיריית ירושלים ומשרד התחבורה. הצוות אמון על יצירת תחבורה מקיימת בעיר הבירה, אשר במרכזה עומדת רשת ה- JNET.

רשת ה- JNET, רשת קווי הרכבת הקלה, עתידה לחבר בין מכלול מוקדים ועוגנים משמעותיים בעיר. בין היתר, מדובר בקמפוסים של האוניברסיטה העברית, בתי החולים, קריית הממשלה,  קניון מלחה והאצטדיונים. אולם, מעבר לכך, היא עתידה לחבר בין כמה מהשכונות הגדולות בעיר. יצירת מכלול החיבורים צפויה להפוך את ירושלים לעיר עם רשת התחבורה המתקדמת והנוחה בישראל.

הדמיה של מעלית רחוב
הנגשת התחנות

הטופוגרפיה כאתגר תכנוני

אולם, מעצם היותה של ירושלים עיר הררית, התעורר הצורך בתכנון תשתיות להולכי הרגל. האתגר העיקרי בתכנון היה הטופוגרפיה התלולה, שמייצרת מרחבי הליכה מקוטעים. כתוצאה מכך, במציאות הקיימת, לא ניתן להגיע ברגל אל תחנות התחבורה הציבורית בהליכה רציפה ונוחה.

הדמיה של דרגנוע בירושלים

טופוגרפיה המקשה על הנגישות

הפתרון: דרגנועים ומדרגות

מאחר ותחנות הרכבת הקלה אינן נגישות, פרויקט המצרנים עסק במתן פתרונות הליכות ונגישות. מכלול הפתרונות יאפשר לחבר בנוחות בין הולכי רגל לבין תחנות הקצה, באמצעות דרגנועים ומדרגות.

במקביל, על מנת לייצר תחבורה מקיימת, יתבצעו במסגרת הפרויקט שיקום נופי ופיתוח סביבתי, תאורה, הצללות, ריהוט רחוב, ועוד. בנוסף, בכדי לשמור על ביטחון הולכי הרגל, יותקנו מצלמות אבטחה ואף יבוצעו שבילי אופניים, על מנת לאפשר מעבר בטוח לרוכבים.

משרדי האדריכלים שנבחרו על ידי צוות תכנית אב לתחבורה לתכנן את הפרויקט הנרחב הם:

ארד סימון אדריכלים לתכנון הדרגנועים, גיא איגרא אדריכלים לתכנון ה"מדרוניות" (המעליות המשופעות) וארי כהן אדריכלות לתכנון המעליות.

הדמיה ממוחשבת של כניסה למעלית רוכנת

הצעה תכנונית למעלית רוכנת

על מנת להמחיש את הפרויקט המורכב, יצרה חברת טוטם הדמיה סרטון אנימציה יוצא דופן, שבו מככבות דמויות מאוירות ומקסימות של חיות (דב, אריה, קנגרו וזברה). הדמויות ממחישות את ההתניידות אל תחנות הרכבת ומהן. כך למשל, האריה יורד מתחנת הרכבת ובדרך לביתו מגיע לגרם של עשרות מדרגות אולם אז מופיעה המחשת אנימציה לדרגנוע, שבו ינוע האריה לביתו. יש לציין כי הסרטון הייחודי מדמה משחק מחשב, שבו נעות הדמויות ממקום למקום בקלות בעזרת הדרגנועים. כך מבטיח פרויקט המצרנים כי כל הולך רגל יוכל להגיע לכל תחנה בלי לטפס מאות מדרגות. בעירייה מסכמים: "אנחנו מזיזים הרים וגבעות ויוצרים מציאות חדשה".

לצפיה בסרטון ההדמיה לפרויקט, לחצו כאן

לצפייה במגוון הדמיות הפרויקט, בביצוע חברת טוטם, המתמחה בהדמיות לתחבורה, תכנון ובנייה, לחצו כאן.

כדי להתעדכן בהדמיות האחרונות שביצעה חברת טוטם לחצו על עמוד הפרויקטים.

כתבות ומאמרים נוספים בנושאי הדמיה ממוחשבת ניתן לראות בעמוד סיפורי הצלחה באתר.